Gra na żywo

W tym poddziale znajdują się porady na temat gry na żywo, czyli w świecie rzeczywistym. Jeśli lubisz grę w sieci, to z pewnością polubisz także tę w realu. W moim mniemaniu gra na żywo jest zresztą o wiele fajniejsza :)

Turnieje online

Na żywo gra się przede wszystkim turniejowo, w rozgrywkach ogólnopolskich jest to kilka gier jednego dnia (zwykle 7 w sobotę) i kilka następnego (zwykle 5 w niedzielę). Zdarzają się jednak też turnieje jednodniowe (zwykle 5-7 gier), takie zresztą są prawie zawsze w rozgrywkach regionalnych (5-6 gier). Oczywiście na każdy turniej można przyjść i rozegrać nawet tylko 1 grę, ale chyba lepiej skorzystać z okazji i rozegrać możliwie jak najwięcej gier, żeby poczuć atmosferę turnieju. Aby wejść w rytm turniejowy, dobrze jest wcześniej poćwiczyć w turniejach online. Jest to porównywalny wysiłek umysłowy jak ten w przypadku turniejów w realu.

Turnieje regionalne

Kolejnym krokiem jest udanie się na turniej regionalny. W dziale Linki można znaleźć odnośniki do stron internetowych wielu polskich klubów skrablowych. Na nich też można dowiedzieć się, kiedy i gdzie gracze spotykają się, można też znaleźć telefony lub e-maile do organizatorów tych spotkań. Warto się z nimi skontaktować, bo czasem informacje na stronach mogą być nieaktualne (np. spotykania odbywają się w każdą sobotę - przychodzimy, ale okazuje się, że dziś jest finał euro, więc spotkanie odbędzie się wyjątkowo w niedzielę, o czym nie zdążono poinformować na stronie internetowej). W rozgrywkach klubowych panuje bardziej rodzinna atmosfera niż na turniejach ogólnopolskich, więc lepiej zacząć właśnie od nich. Tu też gracze zaznajomią Cię najlepiej w kwestii reguł turniejowych, obsługi zegara itp. Jeśli w Twojej okolicy nie ma klubu skrablowego, to pozostaje Ci od razu wypłynąć na nieco szersze wody.

Turnieje ogólnopolskie

Ostatecznym przystankiem jest turniej ogólnopolski. Informacje na ich temat dostępne są na stronie PFS. Najlepiej byłoby, gdyby na początku były to zawody w Twoim mieście czy też niedaleko Twojej miejscowości - nie trzeba wtedy martwić się o dojazd, nocleg, wyżywienie itp. Jeśli wybierasz się gdzieś dalej, to najlepiej robić to w zorganizowanej grupie, a więc ze znajomymi z klubu - powinni oni orientować się, jak dojechać, gdzie przenocować itp. Dobrze mieć znajomych lub rodzinę w mieście, w którym odbywa się turniej i u nich nocować, dzięki czemu zaoszczędzamy pieniądze i pozbędziemy się problemu znalezienia noclegu. Ja miałem okazję gościć u siebie w domu zaprzyjaźnionych skrablistów i sam też gościłem u nich, polecam więc również takie rozwiązanie.

Porady

Jeśli idzie o rzeczy, które trzeba zabrać na wyjazd, to chyba każdy był kiedyś na jakiejś wycieczce, wakacjach, koloniach itp., więc orientuje się, co trzeba zabrać, jeśli będzie to wyjazd dłuższy niż jednodniowy ;) Na pewno jednak przydadzą się co najmniej 2 długopisy do notowania wyników (choć nierzadko organizatorzy zapewniają coś do pisania). Sporo skrablistów używa też obuwia na zmianę, coby nie kisić się cały dzień w tych samych butach, można więc wziąć jakieś klapki.

Inne porady:

  • Nie polecam debiutowania w turniejach typu Le Mans (24-godzinne, trwające non stop), bo to ekstremalne turnieje, po których można się wręcz zrazić do scrabbli ;)
  • Polecam zrobienie listy rzeczy, które trzeba zabrać na turniej i korzystanie z niej każdorazowo, gdy jedziemy na jakieś zawody. Wtedy nie powinniśmy niczego zapomnieć.
  • Na Le Mansy polecam wzięcie przyborów toaletowych jak na zwykły turniej - można się wykąpać, umyć zęby itp.
  • Turniej jest sporym wysiłkiem, zwłaszcza psychicznym, dobrze się do niego odpowiedniu przygotować (np. nie iść na balangę dzień przed); acz scrabbliści to rozrywkowe towarzystwo i się tym zwykle nie przejmują ;)
Regulamin turniejowy

Polecam jeszcze przed turniejem przeczytać regulamin turniejowy. Zwykle debiutanci są jednak traktowani ulgowo, a bardziej obeznani w meandrach turniejowych scrabbliści służą radą i pomocą. Najważniejsze sprawy do zapamiętania to:

  • Po zatrzymaniu zegara nie wolno już niczego zmieniać na planszy (np. dołożyć jeszcze jedną literę). Zegar zatrzymujemy dopiero wtedy, gdy jesteśmy pewni swojego ruchu/wymiany/pauzy!
  • Jeśli chcemy dokonać wymiany, to przed zatrzymaniem zegara musimy zdjąć ze stojaka płytki, które chcemy wymienić (powinny leżeć do góry nogami). Wtedy mówimy "Wymiana 3 płytek." i dopiero zatrzymujemy zegar.
  • Kiedy kładziemy wyraz z blankiem, to trzeba zdefiniować go przed zatrzymaniem czasu. Kładąc np. POLANI?, mówimy "Polanie, E jak Elżbieta.", zapisujemy E na kartce i dopiero zatrzymujemy czas.
  • Podczas sprawdzania wyrazów przy komputerze powinni być obaj gracze. Jeśli nie ma nas przy komputerze, a przeciwnik źle wpisze nasz wyraz (np. GRÓKA zamiast GÓRKA), to nie możemy kwestionować tego sprawdzenia!
  • Podczas sprawdzania należy wpisywać wyrazy dokładnie takie, jakie zostały ułożone na planszy (jeśli leży ŁACHAM, to nie można wpisać ŁACHAĆ!).
  • Jeśli sprawdzamy kilka wyrazów, to wpisujemy je wszystkie naraz. Wpisujemy jeden wyraz, enter, drugi wyraz, enter itd. I dopiero sprawdzamy wszystkie. Nie wolno sprawdzać pojedynczo!
  • Jeżeli po sprawdzeniu jesteśmy przekonani, że komputer się myli, tzn. wyraz powinien być dopuszczalny, to powinniśmy w tej sprawie udać się z przeciwnikiem do sędziego. Zdarza się, że OSPS (Oficjalny Słownik Polskiego Scrabblisty) ma starą bazę słów.

Mam nadzieję, że te informacje okażą się przydatne, życzę miłej gry na żywo i przyzwoitych wyników :)


↑↑↑ Skrable © 2010-2017: Koalar Valid HTML 4.01 Strict