S這wnik

W tym poddziale znajduj si definicje wyraz闚 charakterystycznych dla 瘸rgonu scrabblist闚.

# anagram: wyraz powsta造 przez przestawienie liter tworz帷ych inny wyraz (np. SKA烙NE - EKS烙NA)

# anagramator: 1. program komputerowy uk豉daj帷y wyrazy z podanych mu liter; 2. osoba korzystaj帷a z anagramator闚 (program闚 anagramuj帷ych) w trakcie gry online

# anagramowa: 1. korzysta z anagramatora (programu komputerowego); 2. przestawia w my郵ach litery, uk豉da je w wyrazy

# badziew: kiepskie litery (np. Ca陰 gr mia貫m taki badziew, 瞠 a szkoda gada.); badziewie, syf

# badziewie: kiepskie litery (np. Ca陰 gr mia貫m takie badziewie, 瞠 a szkoda gada.); badziew, syf

# bajowicz: osoba pauzuj帷a w danej rundzie, maj帷a bye'a

# belgijka: odmiana scrabbli polegaj帷a na uk豉daniu przez wszystkich graczy wyraz闚 z jednakowego zestawu liter; we wszystkich kolejkach ka盥y gracz otrzymuje liczb punkt闚 za ruch, jaki u這篡, a na planszach uk豉dany jest najwy瞠j punktowany wyraz spo鈔鏚 wszystkich wyraz闚 u這穎nych przez graj帷ych

# blan: p造tka bez litery mog帷a zast徙i wszystkie inne p造tki spo鈔鏚 losowanych; blank, myd這 (rzadziej)

# blank: p造tka bez litery mog帷a zast徙i wszystkie inne p造tki spo鈔鏚 losowanych; blan, myd這 (rzadziej)

# blok: u這瞠nie wyrazu w spos鏏 blokuj帷y w danym rejonie planszy mo磧iwo嗆 u這瞠nia wysoko punktowanego wyrazu (zw豉szcza skrabla) lub w og鏊e jakiegokolwiek wyrazu

# bloker: osoba specjalizuj帷a si w technice bloku, stosuj帷a j bardzo cz瘰to, opieraj帷a na niej sw taktyk gry

# blokerski: charakterystyczny dla blokera (np. blokerski ruch, blokerska taktyka)

# blokerstwo: stosowanie taktyki bloku

# blokowa: stosowa technik bloku

# bye: [czytaj: baj] zwykle w wyra瞠niu "dosta bye'a" - zosta rozstawionym podczas turnieju jako zawodnik nie do pary, niemaj帷y w danej rundzie przeciwnika

# ci篹ki: o literze: trudny do u這瞠nia (np. )

# Cron: [czytaj: kron] potocznie: Cronix

# Cronix: [czytaj: kroniks] dawna nazwa Zagraja, serwisu gier online, na kt鏎ym mo積a pogra m.in. w scrabble

# czteroliter闚ka: wyraz sk豉daj帷y si z czterech liter; czw鏎ka

# czw鏎ka: wyraz sk豉daj帷y si z czterech liter; czteroliter闚ka

# czy軼ioch: skrabel bez blanka, blank闚; czy軼iocha

# czy軼iocha: skrabel bez blanka, blank闚; czy軼ioch

# d馧: dolna stawka graczy na turnieju, cz瘰to w wyra瞠niu "i嗆 do貫m" - gra od pocz徠ku turnieju w dolnej stawce graczy i systematycznie przechodzi wy瞠j, rzadko spotykaj帷 si z zawodnikami z czo堯wki

# drogi: 1. o wyrazie, ruchu: przynosz帷y du穎 punkt闚; mocny; 2. o literach: maj帷y wysok punktacj (np. F, , )

# du鎍zyk: system rozstawiania zawodnik闚 podczas turniej闚 kojarz帷y w pary zawodnik闚 sklasyfikowanych w danej rundzie bezpo鈔ednio obok siebie (gracz 1. z graczem 2., gracz 3. z graczem 4. itd.), stosowany zwykle w ostatniej rundzie turnieju; system du雟ki

# du瞠 punkty: punkty przyznawane za gry (1 punkt - zwyci瘰two; 0,5 punktu - remis albo bye; 0 punkt闚 - pora磬a)

# dwuliter闚ka: wyraz sk豉daj帷y si z dw鏂h liter; dw鎩ka

# dw鎩ka: wyraz sk豉daj帷y si z dw鏂h liter; dwuliter闚ka

# dziewi徠ka: 1. wyraz, zw豉szcza skrabel, sk豉daj帷y si z dziewi璚iu liter; 2. wyraz u這穎ny w taki spos鏏, 瞠 przechodzi przez dwie premie X3

# dziewi璚iokrotno嗆: dwie premie X3 (potrajaj帷e warto嗆 wyrazu), kt鏎e razem powi瘯szaj warto嗆 wyrazu dziewi璚iokrotnie, zwykle w wyra瞠niach typu "u這篡 wyraz na dziewi璚iokrotno軼i" - u這篡 wyraz na dw鏂h premiach X3

# g鏎a: czo堯wka graczy na turnieju, cz瘰to w wyra瞠niu "i嗆 g鏎" - gra od pocz徠ku turnieju w g鏎nej stawce graczy, cz瘰to spotykaj帷 si z zawodnikami z czo堯wki

# headshot: [czytaj: hedszot] skrabel u這穎ny w ostatnim ruchu gry,  zw豉szcza przynosz帷y zwyci瘰two osobie, kt鏎a go u這篡豉 i kt鏎a do tej pory przegrywa豉; hedszot

# hedszot: skrabel u這穎ny w ostatnim ruchu gry, zw豉szcza przynosz帷y zwyci瘰two osobie, kt鏎a go u這篡豉 i kt鏎a do tej pory przegrywa豉; headshot

# kiciarz: osoba 鈍iadomie i cz瘰to uk豉daj帷a kity

# kit: wyraz niedopuszczalny w grze, przede wszystkim w odniesieniu do po這穎nego, k豉dzionego na planszy wyrazu

# kitowa: uk豉da wyrazy niedopuszczalne w grze

# kokser: osoba wspomagaj帷a si podczas gry online r騜nymi programami (anagramatory, pomagiery) pomagaj帷ymi odnajdywa wysoko punktowane ruchy; oszust

# ko鎍闚ka: kilka ostatnich ruch闚 zawodnik闚 w danej partii

# Kur: potocznie: Kurnik; Kury

# Kurnik: serwis gier online, na kt鏎ym mo積a pogra m.in. w literaki

# kurnikowiec: osoba cz瘰to graj帷a, przebywaj帷a na Kurniku

# Kury: potocznie: Kurnik; Kur

# Le Mans: 24-rundowy turniej na 篡wo trwaj帷y non-stop; ka盥a runda rozpoczyna si o pe軟ej godzinie i trwa nie d逝瞠j ni jedn godzin

# litera: p造tka u篡wana w grze (np. Wpad豉 mi litera do kubka. = Wpad豉 mi p造tka do kubka.)

# literaki: gra s這wna podobna do scrabbli

# literakowiec: osoba cz瘰to graj帷a w literaki

# maca: dotyka p造tek podczas losowania, obmacywa je w celu wyj璚ia blanka b康 innej p造tki z potrzebn w danym momencie liter, tak瞠 w celu unikni璚ia wyj璚ia litery trudnej do wy這瞠nia, np. ziet

# macak: 1. osoba oszukuj帷a podczas losowania liter, macaj帷a je; 2. 瘸rtobliwie: osoba maj帷a szcz窷cie do losowania blank闚

# ma貫 punkty: punkty zdobywane za wyrazy uk豉dane w ka盥ej partii (je郵i np. w 1. grze zdob璠ziemy 420 pkt., a w drugiej 380, to po dw鏂h rundach b璠ziemy mieli 800 ma造ch punkt闚)

# migacz: osoba migaj帷a podczas gry online w celu oszustwa; oszust

# miga: prze陰cza si na inne okna podczas gry online, zwykle w celu oszustwa, np. celem przeanagramowania w豉snych liter lub sprawdzenia, czy jaki wyraz jest dopuszczalny; szarze, znika

# mocny: o wyrazie, ruchu: przynosz帷y du穎 punkt闚; drogi

# myd這: rzadziej o blanku (p造tka bez litery mog帷a zast徙i wszystkie inne p造tki spo鈔鏚 losowanych)

# napisa: rzadko: u這篡 wyraz na planszy

# niedoczas: sytuacja, w kt鏎ej gracz ma zbyt ma這 czasu na analiz sytuacji na planszy, anagramowanie oraz inne czynno軼i taktyczne i zmuszony jest do wykonywania szybkich ruch闚, aby nie sko鎍zy mu si czas przeznaczony na gr

# oficjal: oficjalny turniej internetowy

# OSPS: [czytaj: o-es-pe-ES albo osps] skr鏒 od: Oficjalny S這wnik Polskiego Scrabblisty - s這wnik zawieraj帷y zbi鏎 s堯w dopuszczalnych w scrabblach

# otwarcie: u這瞠nie pierwszego wyrazu na planszy (np. Mia drogie otwarcie, bo po這篡 ruch za 80 punkt闚.)

# 鏀emka: wyraz, zw豉szcza skrabel, sk豉daj帷y si z o鄉iu liter

# pi徠ka: wyraz sk豉daj帷y si z pi璚iu liter; pi璚ioliter闚ka

# pi璚ioliter闚ka: wyraz sk豉daj帷y si z pi璚iu liter; pi徠ka

# poczw鏎no嗆: dwie premie X2 (podwajaj帷e warto嗆 wyrazu), kt鏎e razem powi瘯szaj warto嗆 wyrazu czterokrotnie, zwykle w wyra瞠niach typu "u這篡 wyraz na poczw鏎no軼i" - u這篡 wyraz na dw鏂h premiach X2

# podmianka: wymiana blanka le膨cego na planszy na liter ze swojego stojaka, kt鏎 blank zast瘼uje; stosowana w grach towarzyskich

# polanie: 瘸rtobliwie: niezwykle banalny, 豉twy do u這瞠nia wyraz wy這穎ny jako skrabel

# Polbox: dawny serwis gier online, kt鏎y przekszta販i si w Cronix, a nast瘼nie w Zagraj

# pomagier: program komputerowy o wielu opcjach pomagaj帷y w grze online

# premia: wyraz, do u這瞠nia kt鏎ego gracz wykorzystuje wszystkie 7 liter ze swojego stojaka, daj帷y wyk豉daj帷emu dodatkow premi 50 pkt; skrabel, scrabbel

# prog: 1. program pomagaj帷y w grze online; 2. osoba u篡waj帷a program闚 pomagaj帷ych w grze

# przed逝瞠nie: 1. wyraz powsta造 przez do這瞠nie liter do jakiego wyrazu (np. wyraz KUKIEΘA powsta造 przez dodanie ci庵u EΘA do wyrazu KUKI); 2. sam proces do這瞠nia liter do jakiego wyrazu powoduj帷y, 瞠 wyraz ten staje si d逝窺zy

# przed逝磬a: 1. wyraz powsta造 przez do這瞠nie jednej litery do jakiego wyrazu (np. wyraz FINE powsta造 przez dodanie litery E do wyrazu FIN); 2. pojedyncza litera przed逝瘸j帷a jaki wyraz (np. litera O przed逝瘸j帷a wyraz PER do wyrazu OPER); 3. sam proces do這瞠nia jednej litery do jakiego wyrazu

# przy穋e: (zwykle w wyra瞠niach: przy穋e komu, przy瘸r這 komu) mie szcz窷cie do liter i do uk豉dania wysoko punktowanych s堯w przez pewien czas (np. Prowadzi貫m, ale potem strasznie jej przy瘸r這 i przegra貫m.)

# rozwini璚ie: ruch otwieraj帷y nowe mo磧iwo軼i u這瞠nia s堯w

# schodki: u這瞠nie s堯w przypominaj帷e schodki, zwykle rozpoczynaj帷e si od 鈔odka planszy, powstaj帷e cz瘰to podczas gry blokera

# scrabbel: wyraz, do u這瞠nia kt鏎ego gracz wykorzystuje wszystkie 7 liter ze swojego stojaka, daj帷y wyk豉daj帷emu dodatkow premi 50 pkt; skrabel, premia

# scrabble: [czytaj: skrable] gra s這wna polegaj帷a na zdobywaniu punkt闚 za uk豉danie wyraz闚 z losowanych liter na planszy o okre郵onych polach; skrable

# scrabblista: [czytaj: skrablista] osoba cz瘰to graj帷a w scrabble (skrable); skrablista, skrablowiec (rzadko)

# scrabblistka: [czytaj: skrablistka] kobieta cz瘰to graj帷a w scrabble (skrable); skrablistka

# si鏚emka: skrabel sk豉daj帷y si z siedmiu liter

# si鏚emki: odmiana skrabli polegaj帷a na uk豉daniu jedynie skrabli, w przypadku niemo積o軼i wy這瞠nia skrabla - wymianie liter lub pasie

# SJP: [czytaj: es-jot-PE] skr鏒 od: s這wnik j瞛yka polskiego

# skalp: punkty zdobywane za ka盥 gr, zale積e od ranking闚 graczy i wynik闚 gier pomi璠zy nimi, wp造waj帷e na ranking osi庵any przez zawodnik闚

# skor: suma ma造ch punkt闚 zdobytych przez gracza (czasem dru篡n) w danej grze albo w danym momencie turnieju

# skrabel: wyraz, do u這瞠nia kt鏎ego gracz wykorzystuje wszystkie 7 liter ze swojego stojaka, daj帷y wyk豉daj帷emu dodatkow premi 50 pkt; scrabbel, premia

# skrable: gra s這wna polegaj帷a na zdobywaniu punkt闚 za uk豉danie wyraz闚 z losowanych liter na planszy o okre郵onych polach; scrabble

# skrablista: osoba cz瘰to graj帷a w scrabble (skrable); scrabblista, skrablowiec (rzadko)

# skrablistka: kobieta cz瘰to graj帷a w scrabble (skrable); scrabblistka

# skrablowiec: rzadko: osoba cz瘰to graj帷a w scrabble (skrable); skrablista, scrabblista

# skrablownica: rzadko: plansza do gry w skrable

# s這wnik: osoba znaj帷a wiele znacze s堯w lub odmian, zwykle dzi瘯i wertowaniu s這wnik闚; s這wnikowiec

# s這wnikowiec: 1. osoba znaj帷a wiele znacze s堯w lub odmian, zwykle dzi瘯i wertowaniu s這wnik闚; s這wnik; 2. w grze online: osoba oszukuj帷a podczas gry przez zagl康anie do s這wnik闚 internetowych

# SO: [czytaj: es-O] skr鏒 od: s這wnik ortograficzny

# spa嗆: o u這穎nym na planszy wyrazie: zosta sprawdzonym, a nast瘼nie zdj皻ym z powodu niedopuszczalno軼i (np. Nie uwierzysz, co mi spad這 w tej grze!); zlecie

# SPP: [czytaj: es-pe-PE] skr鏒 od: s這wnik poprawnej polszczyzny

# SWO: [czytaj: es-wu-O] skr鏒 od: s這wnik wyraz闚 obcych

# syf: kiepskie litery (np. Ca陰 gr mia貫m taki syf, 瞠 a szkoda gada.); badziew, badziewie

# szarze: prze陰cza si na inne okna podczas gry online, zwykle w celu oszustwa, np. celem przeanagramowania w豉snych liter lub sprawdzenia, czy jaki wyraz jest dopuszczalny; miga, znika

# sze軼ioliter闚ka: wyraz sk豉daj帷y si z sze軼iu liter; sz鏀tka

# sz鏀tka: wyraz sk豉daj帷y si z sze軼iu liter; sze軼ioliter闚ka

# szwajcar: system rozstawiania zawodnik闚 podczas turniej闚 kojarz帷y w pary w miar mo磧iwo軼i zawodnik闚 o takiej samej liczbie du篡ch punkt闚 i bez powt鏎ze; system szwajcarski

# 鄉ierdzie: o wyrazie: nie by pewnym, m鏂 przynie嗆 strat z powodu niedopuszczalno軼i (np. Troch mi 鄉ierdzia豉 ta LAMIA, ale j po這篡貫m i wygra貫m.)

# tani: o wyrazie, ruchu: przynosz帷y ma這 punkt闚

# tr鎩ka: wyraz sk豉daj帷y si z trzech liter; tr鎩liter闚ka, trzyliter闚ka

# tr鎩liter闚ka: wyraz sk豉daj帷y si z trzech liter; trzyliter闚ka, tr鎩ka

# trzyliter闚ka: wyraz sk豉daj帷y si z trzech liter; tr鎩liter闚ka, tr鎩ka

# tur: potocznie: turniej

# turniej: zorganizowane rozgrywki na 篡wo lub online

# turniejowiec: osoba cz瘰to graj帷a w turniejach

# uciekinier: w grach online: osoba uciekaj帷a od sto逝 cz瘰to lub w danym momencie

# woreczkowy: wyimaginowana osoba odpowiedzialna za przydzielanie liter w grach online; workowy

# workowy: wyimaginowana osoba odpowiedzialna za przydzielanie liter w grach online; woreczkowy

# wystawi: u這篡 wystawk (np. Przed ostatnim ruchem sobie wystawi i nie by這 jak go zablokowa.)

# wystawka: wyraz pozwalaj帷y na wykonanie w przysz造ch kolejkach wysoko punktowanego ruchu, zw豉szcza skrabla

# Zagraj: serwis gier online (dawniej nale膨cy do Onetu), na kt鏎ym mo積a pogra m.in. w scrabble

# zbieracki: wi捫帷y si ze zbieraniem, np. zbieracki ruch

# zbieractwo: wyk豉danie na plansz jednej, dw鏂h liter w kolejce z nadziej wylosowania dobrej litery, liter, pasuj帷ych do posiadanego zestawu, pozwalaj帷ych na u這瞠nie jakiego wysoko punktowanego ruchu, zw豉szcza skrabla; zbieranie

# zbiera: wyk豉da na plansz jedn, dwie litery w kolejce z nadziej wylosowania dobrej litery, liter, pasuj帷ych do posiadanego zestawu, pozwalaj帷ych na u這瞠nie jakiego wysoko punktowanego ruchu, zw豉szcza skrabla; uprawia zbieractwo

# zdechn望: przesta toczy si po my郵i zawodnika (np. Na pocz徠ku mia貫m dobre literki, ale potem zdech這 i przegra貫m.)

# ZDS: [czytaj: zet-de-ES] skr鏒 od: Zasady Dopuszczalno軼i S堯w - zbi鏎 zasad okre郵aj帷ych dopuszczalno嗆 s堯w w jakiej grze s這wnej

# zlecie: o u這穎nym na planszy wyrazie: zosta sprawdzonym, a nast瘼nie zdj皻ym z powodu niedopuszczalno軼i (np. Nie uwierzysz, co mi zlecia這 w tej grze!); spa嗆

# znika: prze陰cza si na inne okna podczas gry online, zwykle w celu oszustwa, np. celem przeanagramowania w豉snych liter lub sprawdzenia, czy jaki wyraz jest dopuszczalny; miga, szarze

# 瘸rcie: 瘸rtobliwie: szcz窷cie do liter, okres losowania liter przynosz帷ych wysoko punktowane ruchy, okres uk豉dania wysoko punktowanych s堯w (np. Na pocz徠ku mi nie sz這, ale potem mia豉m takie 瘸rcie, 瞠 zdoby豉m 500 punkt闚.)

# 瘸r這k: 瘸rtobliwie: osoba, kt鏎ej 穋e, maj帷a szcz窷cie do liter i do uk豉dania wysoko punktowanych s堯w

# 穋e: (zwykle w wyra瞠niach: 穋e (komu), 瘸r這 (komu)) mie szcz窷cie do liter i do uk豉dania wysoko punktowanych s堯w (np. Tydzie temu strasznie mi 瘸r這, a dzisiaj nic.)


↑↑↑ Skrable © 2010-2017: Koalar Valid HTML 4.01 Strict