Trójliterówki

Słowa trzyliterowe dopuszczalne w grze. Są one dostępne na SJP.pl w wersjach: online i do druku.

Przedłużki
  • Przedłużki 2-literówek: PDF
  • Przedłużki 3-literówek: PDF
  • Przedłużki 4-literówek: PDF
  • Przedłużki 5-literówek: PDF
  • Przedłużki 6-literówek: PDF

Powyższe przedłużki zostały wygenerowane automatycznie, więc nie powinny zawierać błędów. Zostały stworzone przy użyciu TeX-a, przez co mogą występować problemy z wyszukiwaniem polskich liter. Strona może liczyć nawet do 6 kolumn, co zależy od ich szerokości. Po kliknięciu wyrazu (bądź przedłużki) w domyślnej przeglądarce otworzona zostanie odpowiednia strona SJP.pl z danym wyrazem. Jeśli nie wiesz, czym są przedłużki, przeczytaj akapit niżej.

Przedłużka to słowo powstałe przez dodanie jednej litery do jakiegoś słowa, samo dodanie jednej litery do tego słowa lub litera, za pomocą której przedłużamy to słowo. Np. KULA to przedłużka wyrazu KUL (KUL+A) i wyrazu ULA (K+ULA). Istnieją więc przedłużki z lewej strony (z przodu), czyli słowa powstałe przez dodanie litery na początku wyrazu (np. U+GRA=UGRA) oraz przedłużki z prawej strony (z tyłu), czyli słowa powstałe przez dodanie litery na końcu wyrazu (np. GRA+Ć=GRAĆ). Znajomość przedłużek jest bardzo istotna, pozwala m.in. na wykładanie liter poprzez prostopadłe dokładanie wyrazu do słowa już leżącego na planszy. Oto przykład takiego wykorzystania przedłużek:

Przedluzka1.
Zapisy partii

Poniższe zapisy różnią się rodzajem wykreślanki (które są też jako oddzielne pliki w kolejnym akapicie):

  • Zapis partii 1 (wykreślanka alfabetyczna, drogie litery oznaczone przez kolor szary)
  • Zapis partii 2 (litery podzielone na trzy zbiory: a) drogie + blanki; b) samogłoski; c) spółgłoski)

Zapis stosowany jest w partiach na żywo. Można go wykonać samemu na czystej kartce, ale zawsze to wygodniej i estetyczniej, kiedy jest on gotowy i ładnie zrobiony. Ponieważ zwykle rozgrywa się partie 2-osobowe, przeznaczony jest właśnie dla 2 graczy (w przypadku większej liczby osób można połączyć dwa zapisy).

Wypełnianie zapisu jest intuicyjne, ale może komuś pomogą poniższe wyjaśnienia. Na samej górze zapisujemy graczy zgodnie z tym, kto idzie pierwszy i przystępujemy do gry. Dalej w pierwszej kolumnie wpisujemy punktację za poszczególny ruch, a w kolumnie sąsiedniej - sumę dotychczas zdobytych punktów. Oczywiście jeśli gracz nie wykona punktowanego ruchu, to także to notujemy, stosując np. takie symbole:

  • strata - STR;
  • wymiana (w nawiasie liczba wymienianych liter) - W (4);
  • pauza - P;
  • strata po wyczerpaniu się czasu - T.

I tak co kolejkę aż do końca gry :) Oczywiście notujemy zarówno swoje ruchy, jak i przeciwnika, aby nie powstawały nieścisłości.

Poniżej wykreślanki jest jeszcze troszkę miejsca na notatki, np. ciekawe składy, litery, które pozostały przeciwnikowi itp. Zapisy partii przygotowane przeze mnie są dość proste i bardzo podobne do tych, których na co dzień wspólnie z łódzkimi skrablistami używamy w ŁKMS-ie. Rodzajów zapisów jest tyle, ilu ich autorów. Mogą w nich się znaleźć np. miejsce na skład posiadany w danej kolejce, ranking, który ma przeciwnik, ilość wylosowanych blanków i kilka innych rubryczek. Dla porównania można obejrzeć zapis partii przygotowany na turnieje z cyklu Wielka Łódka 2008.

Wykreślanki

Wykreślanki to odpowiednio ułożone zbiory wszystkich liter znajdujących się w worku. Służą one do zaznaczania (wykreślania) liter, które już zostały położone, dzięki czemu wiemy, jakiej litery na pewno nie wylosujemy, jakiej litery wylosowanie jest prawdopodobne itp. Dzięki wykreślaniu można poznać stojak przeciwnika w końcówce - gdy nie ma już liter w woreczku i wykreśliliśmy wszystkie leżące na planszy oraz swoje litery, pozostałe ma na pewno rywal. Dzięki temu można tak rozegrać końcówkę, aby odpowiednio kładąc słowa, nie pozwolić przeciwnikowi na wcześniejsze od nas skończenie, zrobienie wysoko punktowanego ruchu. Często dzięki temu wyrównane partie kończą się zwycięstwem wykreślającego.

Wykreślanki przydają się przede wszystkim w grach na żywo. W Internecie niezbyt, gdyż grając krótkie partie (3-, 5-minutowe), nie ma czasu na wykreślanie. Sam próbowałem wykreślać podczas turnieju online złożonego z partii siedmiominutowych i raczej nie przyniosło to korzyści, korzystniejsze było skupienie się na grze. Jeśli jednak ktoś chce osiągnąć jakieś wyniki podczas gier na żywo, czy to w literaki czy skrable, powinien dobrze wykreślać, można to poćwiczyć w partiach na żywo albo w dłuższej grze internetowej (np. 10-minutowej). Mam nadzieję, że komuś się przydadzą te wykreślanki :) Są stworzone z płytek identycznych jak te używane na Kurniku.

Wykreślanki z literami ułożonymi alfabetycznie:

Wykreslanka1.
Wykreslanka1.

↑↑↑ Literaki © 2006-2017: Koalar Valid HTML 4.01 Strict